щодо результатів Міжнародного відкритого конкурсу на оновлення громадського простору центрального ядра
м. Києва з меморіалізацією подій Революції Гідності «Територія Гідності/Terra Dignitas
»

Одним із значимих чинників, що впливають на процеси державотворення, є національна історична пам’ять населення, що живе на території цієї держави.

Під національною пам’яттю розуміється своєрідний феномен суспільної свідомості, уявлень та оцінок подій минулого, які мали вирішальний вплив на становлення держави, визначали самоідентифікацію нації, а також впливають на розвиток держави в майбутньому.

Результати Міжнародного відкритого конкурсу «Територія Гідності/Terra Dignitas», що були оголошені 16.07.2015 року, є ШТУЧНИМ, ЦІЛЕСПРЯМОВАНИМ ФОРМУВАННЯМ ВІДСУТНОСТІ ІСТОРИЧНОЇ ПАМ’ЯТІ — ЗАБУТТЯ… Стирання з пам’яті українця всього, що пов’язане з боротьбою за незалежність та свободу, гідність та відвагу. Стирання спогадів ущент, щоб нічого навіть не нагадувало, якою ціною завойована свобода.

Саме ганебні для українця і держави Україна результати Міжнародного відкритого конкурсу «Територія Гідності/Terra Dignitas» змусили нас звернутися до Президента України з відкритим листом.

Адже що таке Майдан?

МАЙДАН — це САКРАЛЬНИЙ, постійно діючий ДУХОВНИЙ центр УСІЄЇ УКРАЇНИ. Символ СВОБОДИ, РЕВОЛЮЦІЇ, символ НАРОДОВЛАДДЯ та ГІДНОСТІ УКРАЇНЦІВ.

Простір Майдану мусить бути максимально розкритим, щоб ГРОМАДА бачила себе і щоб ГРОМАДУ бачили керівники держави та світова спільнота. Це місце, де має бути закарбована пам’ять минулих століть, сучасних подій та місця, звідки потягнуться нерозривні нитки пам’яті, що пов’яжуть нас з нашим майбутнім.

Ми, сьогоднішні митці та державотворці, повинні відповідально поставитися до МАЙДАНУ — СЕРЦЯ України. У нас ОДНА КРАЇНА і один МАЙДАН.

Історія сучасного Майдану почалася ще у 1995 році, коли був оголошений перший конкурс на реконструкцію МАЙДАНУ НЕЗАЛЕЖНОСТІ. Конкурс продовжувався п’ять років. Першу премію отримав проект скульптора А. В. Куща. Другу премію отримав проект О. Комаровського, родзинкою якого була пропозиція зробити на Майдані музей Державності. Ці проекти було об’єднано.

Монумент композиційно складався з кількох елементів, нерозривно пов’язаних між собою. На передньому плані з лівого боку композиція ЗАСНОВНИКИ КИЇВСЬКОЇ РУСИ-УКРАЇНИ, в глибині — МУЗЕЙ ДЕРЖАВНОСТІ, фасадом якого є колонада з пантеоном ДЕРЖАВОТВОРЦІВ. Пантеон мав містити у собі Княжу Добу, Добу козаччини та Української Народної Республіки. Це князь Аскольд, княгиня Ольга, Святослав Хоробрий, Володимир Великий, Ярослав Мудрий, Володимир Мономах, король Данило Галицький, засновник козаччини Байда Вишневецький, геніальний полководець гетьман Петро Сагайдачний, творець козацької держави Україна, гетьман Богдан Хмельницький, видатний політик та культурний діяч, гетьман Іван Мазепа та перший президент Української Народної Республіки Михайло Грушевський.

По обидва боки колонади фасаду музею, на пілонах, повинні були бути масштабні рельєфи з портретними зображеннями духовних державо творців, починаючи з Нестора Літописця і аж до Василя Стуса та Чорновола.

Нашу історію за останні понад двісті років просто обікрали, майже всі наші діячі культури, мистецтва, науки, військової справи вважаються або польськими або російськими. Тому ідея цих рельєфів — це повернення нам нашої історії, наших геніїв та героїв. У центрі монументу — колона з ОРАНТОЮ-УКРАЇНОЮ. Вона виростає, як струнке дерево з православного храму, символу нашої непохитної віри. Вічно юна ВОНА твердою ходою йде у майбутнє. Окрилена омафором, вона несе калинову гілку — символ національної єдності, добробуту та краси. У проекті, який поданий на цей конкурс, монумент доповнюється Засновниками Київської Руси-України. Саме Революція Гідності і жертви Небесної Сотні та інших патріотів, які й нині гинуть у боротьбі з агресорами, окупантами, здобувають дійсно Незалежну Україну, і саме цьому присвячений Монумент Незалежності та Музей Державності — Музей Майдану.

Коли в 2000-му році почали перебудову Майдану, по черзі з’являлися спочатку ОРАНТА-УКРАЇНА, потім скульптурна композиція ЗАСНОВНИКИ КИЄВА, а коли дійшла черга будувати фасад МУЗЕЮ ДЕРЖАВНОСТІ, то раптом ідею історичної пам’яті українців затьмарила фінансова вигода інвесторів. Так що готові приміщення музею швиденько передали під торгові площі...

У 2000-му році вірилося, що увічнюється історія України в камені й бронзі на віки. І це так би й сталось, якби монумент був збудований повністю.

Замість монумента, що мав би прославляти нашу історію, ми отримали базар — символ КОРУПЦІЇ та ПРОДАЖНОСТІ. Яким став Майдан, такою, на жаль, стала і Держава. Не хочеться повторювати помилки.

Відповідно до проекту, який переміг у цьому конкурсі 2015 р. (проект 111111. Алесандро Мартінелі, Ханью Чен, Ксінью Жао — Тайвань), планується знищити Монумент Незалежності: Оранту-Україну, засновників Київської Руси-України та Архистратига Михаїла, покровителя нашого міста. Прибирається і козак Мамай. З Майдану прибирається все, що нагадує РЕВОЛЮЦІЮ ГІДНОСТІ та НЕБЕСНУ СОТНЮ, все, що вже у всьому світі стало візитівкою Києва, України та РЕВОЛЮЦІЇ ГІДНОСТІ.

Засипання Майдану щебенем та хаотичне засадження деревами, спорудження моста із нікуди в нікуди, збереження всіх скляних «парників» згідно з цим проектом зводить образ Майдану до погано організованого скверу спального району в якомусь заштатному містечку та нагадує Козине Болото, яке тут було у 1100 році — це є глумом над пам’яттю ГЕРОЇВ!

Це примітивний, абсолютно безграмотний проект, як в образному так і функціональному плані. По-перше, тут ніщо не нагадує про МАЙДАН, про події на ньому. По-друге, цей новостворений МАЙДАН перестає бути ВІЧЕВИМ МІСЦЕМ, а перетворюється в погано організований безладний сквер зі скляними «парниками»-магазинами.

ПРОТЕСТНИЙ МАЙДАН планомірно перетворюють на посміховисько.

Саме посміховиськом над українцями та державою Україна в цілому можна назвати пояснювальну записку до проекту-переможця. Без купюр він наведений у додатку. Автори, не розуміючи української сакральності, сутності світосприймання українця, навіть не спромоглися перекласти своє «творіння» українською мовою. Навіщо? Холопам — холопське.

Виникає стійке враження, що той, хто писав цей набір беззв’язних, беззмістовних слів, абсолютно нехтує всім українським. Як знехтував мовою, так знехтував і пам’яттю.

Що стосується проекту номінації «МЕМОРІАЛІЗАЦІЯ ПОДІЙ РЕВОЛЮЦІЇ ГІДНОСТІ ТА УВІЧНЕННЯ ПАМ’ЯТІ ГЕРОЇВ НЕБЕСНОЇ СОТНІ», то ні про яке увічнення, меморіалізацію, пам’ять тут і не йдеться.

Знову, той самий містечковий, недержавницький підхід до меморіалізації пам’яті народу про події РЕВОЛЮЦІЇ ГІДНОСТІ.

Тут ми бачимо замощену проїжджу частину вулиці ГЕРОЇВ НЕБЕСОЇ СОТНІ з виритими в ній прямокутними ямами («розритими могилами»), розташованими в шаховому порядку, в які посаджені якісь червоні клени (дерево чуже, не притаманне Україні). Це, до речі, нагадує аферу з заморськими італійськими червоними каштанами.

Цей парково-сміттєвий бедлам замощує, нищить місця героїчних подій, нищить артефакти, свідчення РЕВОЛЮЦІЇ ГІДНОСТІ. Всі ці проекти не вирішують завдання меморіалізації РЕВОЛЮЦІЇ ГІДНОСТІ, не є пам’ятником ГЕРОЯМ НЕБЕСНОЇ СОТНІ, не створюють ВІЧЕВОГО СЕРЕДОВИЩА. Майдан та центральне ядро міста не стають місцем історичної пам’яті. Місцем самоусвідомлення величі УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ. Під прикриттям розмов про європейськість, модерність відбувається руйнація базових цінностей нашої країни. Сьогодні нам пропонують замість пам’яті — безликий «гайдпарк»!? Якщо ціна незалежності — повне забуття минулого, то ми проти такого ходу історії.

До речі, що стосується коштів. На премії конкурсних проектів виділено 90000 євро — це майже три мільйони гривень (3000000,00 грн.) Цих грошей могло б вистачити на величний пам’ятник НЕБЕСНІЙ СОТНІ.

При реконструкції Майдану Незалежності треба пам’ятати, що це не тільки центр Києва (як думає C. Целовальник), це духовний центр усієї України. Долю духовного центру України треба вирішувати на державному рівні, а не віддавати на глум містечковим чиновникам і членам журі (які не зрозуміло ким і за якими критеріями вибрані), до того ж з відсутнім досвідом за плечима. Проекти, які отримали премії, демонструють повну некомпетентність членів журі та організаторів конкурсу.

Вважаємо, що спорудження пам’ятників, які віддзеркалюють сутність держави, — це прерогатива Міністерства культури України, Держбуду України та Верховної Ради України. До журі мали бути залучені делеговані своїми організаціями видатні скульптори-монументалісти, архітектори з досвідом спорудження пам’ятників, Академія мистецтв України, видатні історики, мистецтвознавці, представники громадських організацій та представники реґіональних центрів України.

Одразу після Революції Гідності в інтернеті з’явилася заява державного службовця C. Целовальника про плани зі знесення монументу Незалежності на Майдані. Для легалізації цих антиукраїнських планів і був організований Міжнародний відкритий конкурс «Територія Гідності/Terra Dignitas». Ганна Бондар була в. о. заступника директора Департаменту містобудування та архітектури — начальником управління ландшафтної архітектури виконавчого органу Київської міської ради. Саме вона й курувала проект «Територія Гідності», що призвело до безглуздих рішень щодо знищення історичних пам’яток. Разом зі знесенням монументу Незалежності планувалося знести й Будинок Профспілок. Добре, що відстояти Будинок Профспілок нібито вдалося, а ось монумент Незалежності України з Музеєм Державності — Музеєм Майдану при цій міській владі є під великою загрозою.

Проте українофобам-«целовальникам» треба нагадати, що МОНУМЕНТ НЕЗАЛЕЖНОСТІ з МУЗЕЄМ ДЕРЖАВНОСТІ споруджувалися згідно з Постановою УРЯДУ УКРАЇНИ та УКАЗОМ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ, і знести Монумент та Музей можна тільки за їхнім рішенням.

До речі, Будинок Профспілок і сам Майдан, автором яких був Олександр Комаровський, отримали Державну Премію СРСР.

За підрахунками істориків та демографів, у війнах і таборах, у боротьбі та під час голодомору протягом усього ХХ століття Україна втратила близько 16 мільйонів населення.

Більшість європейських націй після таких трагічних випробувань, з якими зіткнулася Україна, просто перестали б існувати. Сьогодні настав момент переосмислення історії. Необхідно формувати образ української нації як нації переможців, чому сприятиме мистецьке втілення в меморіальних пам`ятних комплексах ідеї непереможності України. Сьогодні існує величезний соціальний запит на «пам`ятник», який дасть можливість відчувати гордість перед іншими народами за свою націю. Якщо створювати пам’ятник, то присвячений героям України всіх часів — пам’ятник єднання всієї країни. Майдан — це серце країни. І наша пам’ять про це — наша спільна участь у перетворенні держави на краще. Майдан має бути місцем, де можна безпосередньо доторкнутися пам’яті про всіх, хто загинув раніше, і хто гине нині на війні. Це завдання має бути виконане мистецькими засобами на високому художньому рівні. Під усім цим міг би підписатися кожен патріот.

Але результат конкурсу 2015 р. виявився протилежним. Він є продовження планомірного знищення пам’яток, які зберігають у собі історію та культуру України. Всі пам’ятають, як будівельна компанія самого Сергія Целовальника, головного архітектора Києва, голови ГОЛОВАПУ хотіла будувати на Андріївському Узвозі велетенський торгівельний центр, задля чого руйнувався наш Український Монмартр. Не випадково його будівельна компанія називалася «Целіна», для нього древнє наше місто це «целіна» неорана, яку він вирішив окультурити бездарними коробками, знищивши історичний центр Києва. Потім вони взялися за Поділ — колиску Київської Руси, за сам його центр, Контрактову площу. Взялися за руйнування Гостинного Двору, руйнацію історично сформованої площі. Ні громадський рух спротиву, ні преса, ні телебачення — ніщо не зупиняє вандалів. Ніхто не доходив до такого варварства, щоб руйнувати Софію Київську, але це зараз відбувається. Вже ЮНЕСКО зверталося до київської влади з вимогою припинити цей вандалізм. Незважаючи на приписи ЮНЕСКО, забудова навколо Софії триває, падають опорні стіни, на стінах храму з’являються тріщини. Ми з сумом розуміємо, що хтось з наших високих керманичів «кришує» цих українофобів Януковича, тому вони поводяться так нахабно і впевнено.

Вимагаємо скасувати цей незаконний конкурс та його некомпетентні рішення! Припинити руйнацію історичного центру Києва і звільнити ГОЛОВАПУ від вандалів-українофобів. Сподіваємося, що Ваша завзятість щодо виконання Закону України «Про очищення влади» торкнеться структури будівельної мафії столиці. Кияни недарма вимагають провести люстрацію всіх чиновників КМДА, які з 2010 року по 2014 рік видавали документи дозвільного характеру в сфері землевідведення та містобудування.

Просимо взяти під особистий контроль діяльність департаменту містобудування та архітектури по цілеспрямованому знищенню МАЙДАНУ НЕЗАЛЕЖНОСТІ УКРАЇНИ.

Вирішення питання щодо реконструкції Майдану Незалежності забрати від юрисдикції чиновників КМДА.


Кущ Анатолій Васильович,
Народний художник України, Дійсний Член Академії мистецтв та Архітектури України;

Мовчан Павло Михайлович,
Заслужений діяч мистецтв України, голова ВУТ «Просвіта» ім. Т.Шевченка; Лауреат Державної премії України імені Т. Шевченка;

Павличко Дмитро Васильович,
Герой України, Лауреат Державної премії України імені Т. Шевченка, поет, громадський діяч;

Лозко Галина Сергіївна,
доктор філософських наук, професор, член Національної спілки письменників України;

Котляр Юрій Вадимович,
доктор історичних наук, професор;

Крижанівський Віктор Володимирович,
український художник, професор кафедри дизайну Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури, член Національної спілки художників України, доктор філософії образотворчого мистецтва Кінгстонського університету (США);

Півень Володимир Федорович,
доцент кафедри педагогіки ПВНЗ «Краматорський економіко-гуманітарний інститут», член Донецької обласної організації Всеукраїнського товариства «Просвіта» ім. Тараса Шевченка;

Олійник Марія Василівна,
заступник голови Донецької обласної організації Всеукраїнського товариства «Просвіта» ім. Тараса Шевченка;


Організації:

Літературне об'єднання публіцистів Національної спілки письменників України;
Релігійний центр Об'єднання рідновірів України
;

Організації, які хочуть долучитися до підписантів цього листа, зголошуються тут: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів, Вам потрібно включити JavaScript для перегляду

Ескізи скульптурних проектів, запропонованих Анатолієм Кущем: